31 Aralık 2007 Pazartesi

Santraç hamleleri

Asıl ilke şudur: Aletleri çabucak geliştirip olabildiğince hızla oyuna sokmak. Oyuna başlarken yapılabilecek hamlelerden 1. e4 ya da 1. d4 hamleleri vezir ve file yol açarlar. Bundan dolayı teorik olarak bu iki hamlenin en iyi başlangıç hamleleri olması gerekir, çünkü diğer hiç bir başlangıç hamlesi iki aletin de yolunu açamaz. Örnek 17- Örneğin oyuna şöyle başlayalım:1.e4 e5 2.Af3 Bu hamle hem gelişme ve hem de bir hücum hamlesidir. Siyah da aynı tarzda bir hamle ile karşılık verir (Af6) ya da,2...Ac6 oynayarak hem piyonu korur ve hem de atını geliştirmiş olur.3.Ac3 Af6 Bu iki hamle de gelişme hamleleridir.4.Fb5 Atlardan hiç olmazsa birini çıkarmadan bu filin oynanmaması uygun olur. Öncelikle şah atı çıkarılmalıdır. Fil burada c4 karesine de çıkarılabilir. Fakat mümkün oldukça gelişme ve saldırıyı birleştirmek tercih olunur.4...Fb4 Siyah da aynı şekilde oynayarak önce fil ile c3'teki atı alıp sonra da e4 piyonunu almakla tehdit ediyor.5.O-O Bu hamle dolaylı olarak 5. ... Fxc3 hamlesine engel oluyor ki analizle bu hamlenin kötü olduğu görülebilir. Aynı zamanda kale merkezde harekete geçmeye hazırlanmıştır ve bu da çok önemlidir.5...O-O Siyah da aynı düşünceyi izliyor.6.d3 d6 Bu hamlelerle iki amaç düşünülmüştür: Şahın önündeki piyonu korumak ve vezir filine diyagonali açmak.7.Fg5 Bu çok kuvve tli hamle ile oyun ortasına giriyoruz. 8. Ad5 hamlesi ile başlayan ve beyazı kazanca götüren bir kombinezon mevcuttur. Bu tehdit siyahları aynı şeyi yapmaktan men eder. (eğer siyah Fg4 oynarsa kaybedeceğini gösteren uzun bir analiz vardır). Bundan dolayı siyah 7. ... Fxc3 oynamak zorundadır. Bu suretle üç şey dikkatimizi çeker; Birincisi, bu açılışta gelişmenin tamamlanması için yedi hamle yeterli olmuştur. (Bazı çok özel hallerde bu on ila on iki hamle sürebilir, kural olarak sekiz hamle yeterlidir.) İkincisi, siyahlar fili at ile değişmek zorunda kalmıştır, fakat buna karşılık beyazların a2 piyonu ayrılmış bir piyondur ve c2 ve c3 piyonları da dubledir. (Bu, oyunun başında beyaz için avantajdır. Çünkü piyonlar tahtanın merkezine doğru duble olmuşlardır.) Üçüncüsü, beyaz bu değişmeden sonra d4 hanesini kontrol etmek için bir piyon daha getirmiş oluyor ve siyahı savunmaya zorlayarak girişimi elde tutuyor ki bu da tecrübelerin gösterdiğine göre şüphe götürmez bir üstünlüktür. Yukarıda izah edilen stratejik ilkeler bütün açılışlar için aynıdır, yalnız bunların taktik uygulamaları duruma göre değişir. Daha ileri gitmeden önce şu önemli noktayı belirtmek isterim: Gelişme tamamlamadan önce, hiç bir aletle, maddi kazanç sağlanması ya da hareket serbestliği için kesinlikle gerekmedikçe bir defadan fazla oynanmamalıdır. Bütün bunlardan başka yeni başlayanların şunu da aklında tutması gerekir: Atları fillerden önce çıkarınız.

Hiç yorum yok: